«وبلاگ آموزشی پایه سوم دبستان»

آموزگار: رویا آراسته

«وبلاگ آموزشی پایه سوم دبستان»

آموزگار: رویا آراسته

«وبلاگ آموزشی پایه سوم دبستان»

با سلام ، اینجانب رویا آراسته آموزگار پایه سوم دبستان می باشم. دراین وبلاگ مطالب مرتبط با پایه سوم دبستان در اختیار کاربران گرامی قرار خواهد گرفت. امیدوارم از مطالب وبلاگ نهایت استفاده را ببرید.

بایگانی


  ذوب :

تبدیل شدن ماده ، از حالت جامد به مایع در اثر گرما را ذوب می گوئیم. وقتی 
قالب یخ را از یخچال در می آوریم دراثر گرماآب می شود . در زمستان آبی که 
در طول شب در اثر سرمایخ زده است در گرمای روز آب می شود . در صنایع 
ریخته گری، فلزات را با گرمای زیاد  به حالت مذاب در می آورند و سپسآن ها 
را درقالب می ریزند . در تابستان بستنی و شکلات شما بر اثر گرما ذوب 

می شود و قطره قطره می ریزد.

    انجماد :

 وقتی یک مایع را به اندازه ی کافی سرد کنیم به جامدتبدیل می شود . 

تبدیل شدن ، ماده از حالت  مایع به جامد راانجمادمی گوئیم،عمل انجماد 

دقیقاً عکس عمل ذوب است .


تبخیر :

هنگامی که از استخر بیرون می آییم ، احساس سرمامی کنیم ، وقتی دست

 و صورتمان را با آب می شوییم ، پس ازمدتی خشک می شود.لباس های 

خیس ، روی طناب خشکمی شوند و آب آن ها ناپدید می شود . در هیچ کدام 

از این موارد ،آب به جوش نمی آید. علت همه ی این پدیده ها،تبخیر و تبدیلشدن 

آب به بخار آب ( مایع به گاز) است. پس تبدیل شدن مایع بهگازرادراثرگرما،تبخیر
می گویند.تبخیریک پدیده ی گرماگیر است.وقتی دست و صورت خود رامی شوییم، 

آب سطح پوست هنگام تبخیر گرمای پوست رامی گیرد وما خنک می شویم،

عرق کردن نیز راهی برای خنک شدن بدن می باشد. زمانی که عرق بدن تبخیر

می شود ، گرمای پوست را می گیرد وما را خنک می کند . اما در هوای گرم 

ومرطوب(شرجی )به سبب بخار نشدن عرق بدن،احساس گرمای بیشتری می کنیم.



 جوشیدن : 


وقتی به مایع گرما می دهیم میزان حرکت و جنبشمولکول های آن زیاد می شود . اگر مولکول ها 


به اندازه ی کافیگرما جذب کنند ، مقدار جنبش آن ها به اندازه ای می شود کهنیروی ربایش بین


 مولکول ها دیگر نمی توانندآن ها را در کنار همنگه دارند . در نتیجه مولکول های مایع ، از هم دور 


می شوند در اینحالت مایع به بخار تبدیل می شود . به دمایی که در آن ، تماممایع به بخار تبدیل


 می شود نقطه ی جوش می گوییم پس در هنگام جوشیدن ، مولکول های مایع ، دیگر فقط از 


سطح مایعتبخیر نمی شوند بلکه در وسط مایع و در کف ظرف مایع نیزحباب هایی از بخار پدید 


می آید که به سمت بالا حرکتمی کنندو پراکنده می شوند.


 میعان : 

مولکول ها در حالت بخار دارای سرعت وانرژیجنبشی زیادی هستند ودر نتیجه نسبت به حالت


 مایع بسیاراز هم دورند . به همین دلیل ، برای اینکه بخار به مایع تبدیلشود باید سرعت مولکول 


های آن کاهش یابد تانیروی ربایش بین مولکول ها بتواند مولکول ها را کنار هم نگه دارد . یعنی

وقتی از بخار انر ژی گرمایی بگیریم سرعت مولکول های آنکمتر و کمتر می شود ودر نتیجه دمای 


آن کاهش می یابد وبهمایع تبدیل می شود . پس تبدیل شدن مایع از حالت بخار بهمایع را میعان 


می گوییم . بنابر این می توان گفت میعان همیشه و در هردمایی که تبخیر صورت گرفته است ، 


انجام می شود ،پهر چه رطوبت هوا بیشتر باشد ، مقدار میعان صورت گرفته،بیشتر خواهد بود. 


قطرات آبی که بر روی جداره ی خارجییک پارچ آب خنک و یخ تشکیل می شود ویا در هوای سرد و
 

مرطوب زمستان ، ابر کوچکی که به هنگام (ها کردن ) از دهانشما خارج می شود ویا در زمستان 


قطره های آبی که رویشیشه ی پنجره ها مشاهده می شوند ، ویا قطرات شبنمیکه به هنگام 


صبح زود روی برگ درختان دیده اید ویا تشکیل باران ،در اثرعمل میعان ایجاد شده اند.


 تقطیر:


 به عمل تبخیر و میعان متوالی ( پشت سر هم ) مایع ، تقطیر می گویند .فرایند تقطیر از گذشته 


های بسیار دور شناختهشده بود. برای مثال ، ایرانی های باستان با همین روش به گلاب


 گیری می پرداختند . اما نخستین بار جابربن حیان دستگاه کاملیبرای انجام تقطیر درست کرد وبه


 کمک آن به خالص سازی آب ومواد شیمیایی پرداخت .برای مثال او با تقطیر سرکه توانست


جوهر سرکه ( اسید استیک ) را  بدست آورد.محمد زکریای رازی پزشک پر آوازه ی ایرانی ،به 


پژوهش هایفیزیکی وشیمیایی نیز می پرداخت او کارهای جابربن حیان راادامه داد و الکل را با 


روش تقطیر به صورت خالص بدست آورد و آن را در پزشکی به کار برد . او چند کتاب ردر زمینه ی


 شیمی نوشت  ودر یکی از آن ها ، روش های تقطیر نفت و بدست آوردن « نفت سفید »را شرح 


داد . نفت سفید را برای نرم کردن برخی مواد سفت و به عنوان سوخت چراغ به کار می برند .


نظرات  (۳۵)

ممنون
با سلام و خسته نباشید
آیا واقعا بچه ای که در کلاس سوم ابتدایی درس می خواند مفهوم و معنی واژه های(( انرژی جنبشی ، جنبش مولکولی ، نیروی ربایش ، انرژی گرمایی )) خواهد فهمید؟ آیا برایش ملموس خواهد شد؟ اینها مباحث بسیار پیچیده علم ترمودینامیک هستند که حتی دانش آموزان دبیرستانی از درک واقعی انها عاجز هستند فقط یک سری مفاهیم کلی در حد شنیدنشان در دروس عنوان می شود که بعدا در دوره ای دانشگاهی به انها پرداخته می شود.
آیا بهتر نیست بجای کاربرد آنها که هم فرزندان 9 ساله از درک آن عاجزند و هم معلمان زحمت کش از ارائه ی مفهموم آن ناتوان ، بصورت ملموس مثالهایی از طبیعت و دور و اطراف انها آورده شده و ذهن آنها را مغشوش نکنند.
بخدا خیلی ساده تر از این واژگان اکادمیک می توان از چگونگی بخار شدن و مایع شدن به بچه ها گفت و بازخورد اثر بخشی دریافت کردد.
ممنون از زحماتتون 
واقعا  ... من هم برام عجیبه .. مولوکول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟  سوم دبستان ؟؟؟؟؟
چرا داریم مغز بچه هامون را با چیزهای بی خودی از الان پر می کنیم بجای این که به بچه هامون تو مدارس اجتماعی زندگی کردن و مفید بودن در جامعه رو یاد بدیم فقط داریم یه مشت مزخرفات علم فیزیک و شیمی رو دست و پا شکسته وارد مغز کوچیک شون می کنیم تا از درس و مدرسه و علم بی زار بشن
این از علوم کلاس سوم اونم از ریاضی کلاس سوم که یه عالمه اطلاعات رو در فصل های ریاضی و پشت  سرهم دارن بهشون آموزش میدن
برای آموزش پرورش متاسفم به زنگ ورزش بچه ها اهمیت نمیده بعد این هم درس های غیر ضروری رو برای بچه ها می ذارن
ممنون مطابب خوبی بود به درد من که خورد ولی کاش یکم سطح بالتر میگفتین معلمم خیلی از اینا بالاتر بهم گفته
  • یه مهرآبادی
  • به خدا من که کلاس هشتمی ام میرم کلاس پیشرفته نمیدونستم میعان چیه حالا اینا دارن به بچه کلاس سومی درسش میدن؟واقعا که.
    سلام واقعا علوم سوم سخته منم با نظر دوستان موافقم دخترم سومه هرچی تلاش میکنم که ذوب و انجماد و .. یاد بگیره نگرفت مخش هنگ کرده تو رو خدا اینقدر مطالب سنگین نذارین لااقل یک وازه تو سوم یاد بگیرن مثلا ذوب کافیه همش قاطی میکنن
    سلام ،به نظر من میشه بابیان ساده تر به بچه ها این مفاهیم یاد داد وخیلی خوبه که بچه ها بدونن چون خیلی باهاش در طول روز سرو کار دارن ومامیتونیم به فرزندانمون نشون بدیم که مثلا بیا در آشپزخانه ببین آب چطور جوش میاد وبخار میشه یا در مورد انجما د آب بادیدن یخ توضیح بدیم و... اینقدر بچه هامون دست کم نگیریم  ان شاالله فرزندان ما دانشمندان فردا هستند.
    خیلی بد😡

    ببخشید من مثال می می خوام😤😠😲

    من الان سال دهم دبیرستانم و خواهر کوچکترم سال سوم وقتی من سوم بودم اصلا همچین چیزای عجیب غریبی نداشتیم و توی ششم و راهنمایی با این واژه ها آشنا شدیم حتی توی کتاب ریاضیشون یک سری راه حل و فرمول های پیچیده ای هست که واقعا تعجب میکنم چجوری یه بچه ی نه ساله باید اینارو یاد بگیره

    😂 حاجی پشمک من الان این ی قسمت از فیزیک البته قبول دارم برای خیلی قبل اما این رو ما داریم برای تغیر حالت و گرمای ویژه می خونیم .. یکم از الان حداقل برای 3 وم باید املا رو کمکم یاد بگیرن دیه اینا چی😁 

    دارم از خودم افسرده می شم نکنین این کار ها رو😁

    سلام عزیزان در پایه سوم ابتدایی نیازی نیست اینا اینجوری به بچه ها اموزش داده باشه.. در حد مثال بلد باشن کافیه.. در حدکتاب..🙂✌️ خیلی بچه ها رو اذیت نکنید.. و دانشداموز پایه سومی خودش باید مطالعه کنه نه اینکه کسی بیفته دنبالش..♡

    این چیز ها برای پایه سوم دبستان در حد یک مثالو توضیح کوتاه کافیه.. فقط میخوایم برای پایه های بالاتر یک اطلاعات کمی بلد باشن.. در پایه هایدبالاتر ان‌شاءالله مشکل این درس حل میشه..

    من الان هفتم می خونم اینا رو یاد نمی گیرم مغزم هنگ می کنه سومی ها دیگه چجور می خوان اینارو یاد بگیرن😅یکم احساس نمی کنید مطالب رو سنگین توضیح دادین😐🤔

    من الان برا هشتم دارم اینو میخونم😳

    اینا برای هفتمی هاس ن سومی ها ولی خدایی خود من ک هفتمی ام کلی باید فک کنم تا بفهمم خصوصا حالا ک مدارس مجازیه.. بزور مولکول و این چیزا رو یاد گرفتم😐😑😑💔

    آخه ترو خدا نگاه کن من الان کلاس هفتمم معلم علوممون نمونه سوال گذاشته داخلش میعان هست آخه من میعان رو تا حالا نشنیدم اونوقت اومدم اینجا میبینم واسه کلاس سومه ما که سوم بودیم این چرت و پرتارو نداشتیم که الان اومدم میبینم یک بچه کلاس سوم باید اینارو یتد بگیره من الان که الانه اینارو قاطی میکنم اونوقت یه بچه 9 ساله چجوری باید اینارو یاد بگیره. نه تروخدا اگه یاد نگرفت الکی مغذشو  با این چیزا پر کرد بعدا اومد این پایه شما تضمین میکنی که یادش میمونه. عوض اینکه بیاید درسای دبیرستانو و آداب احکام و ... را یاد بدید بیاید یکم رو فرهنگشون کار کنید عجب بابا عجب

  • وانیا سلامی
  • من که از این اطلاعات لذت بردم و برای من بسیار کاربردی بود .اطلاعات مفیدی به من داد

    سلام من سوم هستم وعالییییی هست 

    امامن مثال خواستم

    سلام عالی بود

    سلام عالی بود

    آقا آریا من هم هفتمم من در مدرسه ی تیزهوشان هستم و درس 3 علوم برا ما به نام درس دوم شیمی هست و ما باید بلد باشیم  با کمی مطالعه میتونی بفهمی چه چیزی هست برو کتاب علوم تیزهوشان هفتم رو تهیه کن تا امتحانات علوم رو بهتر بدی

    خوشبحالتون هفتمی ها مال ما همش سخت میگیرن مثلا برای یه درس که کلاس نهم یاد میگیریم الان بهمون یاد میدن

    خوب بود

    خداییش ظلم هست ... ما که هشتم هستیم داریم قاط میزنیم .... وای به حال سومی ها خدا ما که هیچی اونا گناه دارن.

    سلام من کلاس سوم ابتدایی هستم واین درس هارو خیلی خوب میتونم یاد بگیرم وممنون بابت این چیزای خوب من که کاملا یاد گرفتم ممنون

     

    یاااخداا بابا چخبررره 

    من که کلاس دهمم نمیتونم این کلمات بفهمم

    اینا مال دبیرستان نه کلاس سوم

    هییییییییییی چرا انقد سخت میگیرن جون عمتون عاصون ترش کنین 😂

    اینا انقد مغرورن ک‌ توضیح نمیدن 

    دارن سواد خودشون رو ب رخ میکشن

    خیلی خوب تعریف میکنید من کلاس اول هستم معلمم از من خاسته این هارا تعریف کنم

     

    من که دانشگاه میرم هنوز اینا رو خوب یادم نمیا😐😂

    عالیییییییییی عالیییییییی همه مطالب عالی هستند👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻

  • F . R .(⁠◍⁠•⁠ᴗ⁠•⁠◍⁠)⁠❤🌹
  • سلام . مثلاً باید واضح تر می گفتین من کلاس سومم باید می نوشتید تبدیل ... به ... بر اثر.....😒😒😡😑

    عالیییییییبیی بوددددد

    مثال های از ذوب و انجماد وتبخیر ومیعان بکین

     

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی